GEUR AMBASSADEUR

 

 
line decor
HOME : 
line decor
 
 
Overzicht workshops
 
 

 
 

Informatie voor basisscholen:

interview voor en door kinderen

 

1 Waarom zijn geuren zo belangrijk?

Geuren zorgen ervoor dat we ‘zin’ hebben. Zin in ons eten, zin om dingen te doen, zin om mensen te ontmoeten of niet!

Dat zit zo. Probeer maar eens met je neus dicht geknepen te genieten van dat lekkere hapje wat voor je neus staat. Je proeft niets! Als niets proeft verlies je snel je eetlust. Een leuk spelletje: doe een blinddoek om en laat elkaar allerlei hapjes proeven. Maak het lekker moeilijk door allemaal voor hetzelfde gevoel in je mond te kiezen: dus geprakte banaan, jam, aardappelpuree en verzin nog maar eens wat. Wat heb jij goed geraden?

Zin om dingen te doen omdat geur zorgt voor herinnering. Bijvoorbeeld bij het ruiken van de geur van het zwembad denk je misschien aan de vakantie terug, en krijg je zin om weer te gaan!

Zin of geen zin om mensen te ontmoeten: voordat je erover kunt nadenken weet je al: jou vind ik leuk of niet: dat zit ‘m in de geur!

2 Wat kunnen geuren met je gemoedstoestand doen?

Heel veel! En meestal zonder dat je er erg in hebt! Ons reukvermogen is het enige zintuig wat je direct iets laat voelen of herinneren. En daar kun je blij of verdrietig van worden.

Maar er zijn ook verleidelijke geuren zoals de geur van vanille. In winkels gebruikt zodat je langer blijft en misschien toch nog wat extra’s koopt.

3 Van welke geuren worden de meeste mensen blij?

Er zijn geuren die stofjes bevatten die er voor zorgen dat je een blij gevoel krijgt. Natuurlijk vind iedereen iets anders lekker, MAAR het grappige is dat als we niet weten dat we iets ruiken omdat er b.v. maar een heel klein beetje in de lucht zit, het toch werkt! Citrusvruchten zijn een voorbeeld van blije geuren, met de Bergamot, een soort (oneetbare) sinaasappel, op nummer 1.

4 Zijn er kindergeuren?

Kinderen houden over het algemeen van zoete en zachte geuren, zoals mandarijn, roos en lavendel. Maar ook citroen is favoriet! En wat dacht je van pepernoten parfum (de leukste geur om zelf te maken in sinterklaastijd)

5 Zijn er geuren waardoor je je beter kunt concentreren?

Ja!! Citroen is een hele goeie maar ook , als je een beetje duf hoofd hebt, de rozemarijn.

6 Zijn geuren cultuurgebonden?

Jazeker! In Afrika is er bijvoorbeeld een stam die een parfum van koeienurine maakt waar de mannen hun handen in wassen. Mmmm, heerlijk, vinden hun vrouwen! Waarom? Omdat dat betekend dat hun man flink wat koeien heeft, en dus rijk is!

7 Welke rol spelen geuren bij dieren; sterker/minder sterk dan bij de mens?

Dieren hebben nog eens een extra ‘neus’! Het is een klein orgaantje in de bek. Soms zie je een kat plots stilstaan in de tuin met de bek open: hij ruikt dan dat er een andere kat of poes is langs geweest. En met die informatie weet hij/zij of ze het territorium moeten afbakenen en of misschien wel hun droomprins(es) is langsgekomen! Bij mensen speelt dit ook een rol, maar wel op een andere manier dan reclames zoals ‘het axe effect’ ons wil doen geloven.

8 Zijn geuren ge/verbonden met kleuren?

Ja. Daarnaar is men al heel lang op zoek. Er is zelfs pas geleden wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Veel eerder, in de 19e eeuw leefde meneer Septimus Piesse, die zelfs een geur-kleur en toonladder heeft ontworpen!

9 Welke geur is nu populair en welke beslist niet?

‘Gevaarlijke’ geuren stoten van nature af, ze waarschuwen ons: blijf uit de buurt. Bv. Ammonia (in oude urine), zwavel.

Populair: Roos! De geur en het symbool van onvoorwaardelijke liefde.

10 Hoe belangrijk is geur voor ons eten?

Zie vraag 1

11 Kunnen geuren afstoten/ aantrekken?

Zie ook vraag 1

12 Zijn geuren aangeleerd?

Je kan beter zeggen: zijn geuren geconditioneerd, ofwel is het zo dat we alleen onder bepaalde voorwaarden geuren prettig of niet prettig vinden?

Als we bewust ruiken: ja als we onbewust iets ruiken: nee.

Geuren zijn:

-persoonlijk,(dus ja: wat vind ik lekker)

-cultureel,(ook ja: wat vind mijn groep zoals familie, of omgeving lekker)

-historisch (nog een keer ja: wat deden we er altijd mee en wat betekenen ze)

-maar òòk universeel.( en hier dus nee: wat dit doet iedereen als je niet weet dat je de geur ruikt)

13 Zouden we op school meer met geuren moeten/kunnen doen ?

Ja!! Nodig mij maar eens uit voor een super leuke workshop waarin je nog beter leert ruiken en een eigen lippenbalsem maakt! ;-)

En juffen en meesters : niet bang voor allergieën zijn: als je MET MATE geur in de klas gebruikt is er niets aan de hand. Een streamer (geurverspreider) is goedkoop, veilig en makkelijk in het gebruik.

14 Zo ja welke en welke beslist niet?

Gebruik geen risicovolle geuren die stoffen bevatten die prikkelende reacties kunnen opleveren op de luchtwegen. Dit omdat je als onervaren iemand alleen eerst met een verdampingsmethode moet werken, zoals met een streamer. Kampher is zo’n prikkelende geur .

Voor in de klas wat tips voor juf of meester even op een rij:

Wakker worden en een duf hoofd: rozemarijn (ct. type cineol)

Toetsen: Citroen*

Buiten vies weer en niet buiten kunnen spelen: Den met grapefruit

Storm in de klas: lavendel

Gebruik niet meer dan 2 tot 4 druppels, en neem alleen ECHTE etherische olie, te herkennen aan de Latijnse naam op het flesje.

(*tip: ook de citroen tijdens het huiswerk thuis gebruiken, dan haal je makkelijker de herinnering op)

15 Zijn er typische geuren die horen bij een seizoen?

Wat dacht je van dennengeur, kaneel (niet in de klas gebruiken ) , sinaasappel in de winter, oranjebloesem en citrus in het voorjaar, bloemen, hooi en gras in de zomer en mos in de herfst?

16 Wat doet een geurambassadeur?

Dit! Een ambassadeur vertegenwoordigt iets. Ik vertegenwoordig geur door er veel over te vertellen op allerlei manieren. Ik geef lezingen, trainingen en workshops op scholen van basisschool tot universiteit, aan bedrijven en individuele groepen mensen. Ik maak zelfs ‘geur-kunst’ . Kunst objecten waar je behalve naar kunt kijken ook aan kunt ruiken! Elke keer vertellen de objecten een ander verhaal over geur.

Nieuwsgierig?

De eerst volgende workshop voor kinderen is op 27 april in de Botanische Tuinen Utrecht!  Meer informatie over deze workshop: www.zeszintuigen.nl/botanischetuinen.htm

COPYRIGHT 2011

 
 

 

 

 

copyright:

Tekst interview mag worden gebruikt door scholen o.v.v. auteur na overleg

 

 

contact